Suosituimmat sosiaalisen median kanavat
Blog

Suosituimmat sosiaalisen median kanavat

Sosiaalinen media, joka tunnetaan myös lempinimellä “some” on ollut ihmisten elämässä jo yli kymmenen vuoden ajan. Somekanavien idea on tarjota helppo vaikutuskanava monille. Maailmanlaajuisia somekanavia sekä yksittäisten maiden omia some-kanavia on jo satoja ellei jopa tuhansia. Sosiaalinen media on virtuaalinen kohtaamispaikka jossa tietoa jaetaan ja vastaanotetaan. Sosiaalisten medioiden kautta pystyy tekemään vaikka ja mitä; sieltä löytää tietoa, pystyy keskustelemaan ystävien tai tuttujen tai tuntemattomien kanssa, luomaan uusia yhteyksiä, ostamaan tai myymään tavaraa ja kertomaan myös kokemuksia.

Some-kanavia on luotu eri tarkoituksia varten ja maailman suosituimpiin sosiaalisen median kanaviin kuuluu ehdottomasti Facebook, Instagram, Snapchat sekä viime vuonna ladatuin some-kanava nimeltä TikTok. Vuonna 2010 perustettiin Instagram ja vuosi vuodelta se on kasvanut nopeasti ja sillä on jo enemmän käyttäjiä kuin esimerkiksi Twitterillä. Instagram perustuu videoiden ja kuvien sekä niinsanottujen Instatarinoiden jakamiseen. Tarkoituksena tykätä toisten käyttäjien kuvista tai videoista. Myös halutessaan voi kommentoida niitä. Palvelu ladataan puhelimeen niinkuin kaikki muutkin sosiaalisen median kanavat. Instagramissa on muotia käyttää filttereitä, joiden avulla muokataan kuvia ja niihin voi liittää avainsanoja eli hashtageja. Avainsanan lisäämällä kuvaan muut käyttäjät pystyvät helpommin löytämään kuvan Instagramista.

Instagram Tarinat muistuttaa hieman Snapchattia. Tarinoiden avulla käyttäjät pystyvät Instagramissa lisäämään lyhyitä videoita tai kuvia omaan profiiliin ja tarina pysyy siellä vain 24 tuntia. Tämän jälkeen ne pyyhkiytyvät pois eikä niitä enää näe paitsi tarinan luoja. Snapchat on yksi nuorten suosituimmista sosiaalisen median kanavista. Sen käyttö on hyvin yksinkertaista; käyttäjä ottaa kuvan tai videon ja muokkaa siitä omannäköisen käyttämällä Snapchatin filttereitä ja tarroja ja sen jälkeen jakaa sen ystävälleen, kumppanilleen tai seuraajilleen. Jokainen käyttäjä päättää itse kenelle haluaa kuvansa näyttää. Kuvia tai videoita kutsutaan “snäpeiksi” ja niiden lähettäjä pystyy aina määrittämään, että kuinka kauan snäpin vastaanottaja voi viestin nähdä. Snapchatin suosion takana ovat tarinat ja vuorovaikutus käyttäjien kesken. Moni nuori on täysin koukuttunut Snapchattiin. Snapchattia ei kuitenkaan käytä pelkästään nuoret vaan myös esimerkiksi se on oiva työkalu yrityksille. Yritykset käyttävät Snapchattia brändimielikuvien rakentamiseen sekä mainontaan, jolla pystytään tavoittelemaan erityisesti nuoria.

Facebookin ideana on se että ihmiset esiintyvät siellä oikealla nimellään, kun taas Snapchatissa ja Instagramissa sinun ei ole pakko esiintyä omalla nimellä, jos et halua. Instagramissa ja Snapchatissa käytetään käyttäjänimeä, kun taas Facebook on enemmän virallisempi sosiaalisen median kanava. Facebookissa kerätään lista kavereista ja sinne voi myös kirjoittaa tilapäivityksiä, lisätä kuvia tai videoita sekä markkinoida omaa yritystään. Kaverilistaa varten jokaisen jolle lähetetään kaveripyyntö on ensin hyväksyttävä se ja vasta sen jälkeen molemmat osapuolet ilmestyvät toistensa kaverilistalle. Facebookissa voi kertoa kuulumisistaan eri tavoin; tilapäivityksen kautta, kuvalla tai nykyään myös tarinan avulla mikä on Instagramista kopioitu ominaisuus. Kun avaa omasta puhelimestaan Facebook-sovelluksen niin ensimmäisenä se näyttää uutisvirran eli yhteenvedon uusimmista kavereiden tapahtumista. Facebookissa on myös käytössä chat eli Messenger-sovellus jonka avulla voit jutella kahden kesken facebook-kavereiden kanssa. Messengerissä pystyy myös soittamaan videopuhelun tai äänipuhelun. Facebookissa on rajaton tallenuskapasiteetti eli sinne voi lisätä loputtomasti kuvia.

Huippusuosittu TikTok

Huippusuosittu TikTok

Viimeisimpänä mutta ei missään nimessä vähäisimpänä yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista on tällä hetkellä TikTok. Se on tarkoitettu lyhyiden videoiden jakamiseen. TikTok on kehitetty Kiinassa ja sovelluksen suosio alkoi kasvamaan maailmalla merkittävästi jo vuonna 2018. Tiktokin ikäraja on 13 vuotta, mutta se ei tarkoita sitä, että sillä ei olisi nuorempia käyttäjiä. TikTokissa videoita luodaan ja muokataan muokkaustyökaluilla. Kun video on valmis niin se ilmestyy syötteeseen ja videon kesto on yleensä 15-60 sekuntia.

TikTok nousi viime vuonna maailmalla, erityisesti alle 16-vuotiaiden keskuudessa, yhdeksi ladatuimmista sovelluksista. TikTokilla oli viime kesällä yli 500 miljoonaa käyttäjää 150 eri maassa. Syksyllä 2020 oli Yhdysvaltojen ladatuin sovellus. Sosiaalisen median kanavat ovat lisääntyneet hurjalla vauhdilla eikä loppua näy. On vain ajan kysymys missä maassa seuraavaksi keksitään uusi sosiaalisen median kanavan sovellus ja mihin tarkoitukseen sitä voi käyttää.