Virtuaalitodellisuuteen hyppääminen on koukuttava kokemus

VR-lasit ovat nyt viihdemarkkinoiden kuumin trendi, mutta mistä virtuaalitodellisuudessa on oikein kyse? Virtuaalitodellisuus on keinotekoinen maailma, joka on luotu tietokoneen avulla. Maailma kuitenkin tuntuu varsin aidolta, se on kolmiulotteinen ja siellä liikutaan kävellen ympäriinsä. Ihminen laittaa siihen lasit päähän ja alkaa tutkia uutta todellisuutta. Syvyysvaikutelma, korkeus ja perspektiivi vastaavat oikeaa maailmaa ja virtuaalitodellisuudessa koettavat asiat saattavat tuntua varsin aidoilta, sillä aivot hämääntyvät näistä apukeinoista. Virtuaalitodellisuusmaailmoja taas riittää joka lähtöön. Sisällöistä yleisimpiä ovat joko keinotekoiset virtuaalimaailmat tai 360-videot, joissa videon katsoja pääsee katselemaan ympärilleen oikeassa maailmassa kuvatussa tilanteessa. Videot on tallennettu elävästä elämästä erikoiskameran avulla. Keinotekoisiin maailmoihin taas liittyy yleensä peli ja sen tehtävät, ja lasien käyttäjä voi liikkua ja hallita omaa liikkumistaan pelimaailman sisällä.

VR-lasit toimivat siten, että käyttäjä kytkee laseihin kiinni oman älypuhelimensa. Lasit jakavat älypuhelimen näytön puoliksi ja käyttäjälle heijastuu laseihin tämän takia kaksi kuvaa, jotka poikkeavat hieman toisistaan. Näin aivot saadaan huijattua siihen, että kyseessä olisi aito tilanne. Kalliimmat mallit taas käyttävät omaa laadukasta näyttöpaneeliaan, jolloin kokemukseen ei tarvita älypuhelinta. Markkinoilla on jo useita erityyppisiä VR-laseja, jotka eroavat merkittävästi sekä hinnaltaan että laadultaan. Yksinkertaisimmillaan VR-efektin voi saada myynnissä olevalla pahvikotelolla, johon älypuhelin laitetaan poikittain ja näin saadaan molempiin silmiin heijastettua oma kuvansa. Kotelo maksaa alle kymmenen euroa. Kokemus tämän tyyppisillä laseilla ei kuitenkaan ole oikein verrattavissa kehittyneempiin malleihin. Yleisin kaupoissa oleva malli on tällä hetkellä Samsungin Gear VR. Lasit toimivat ainoastaan Samsungin älypuhelinten kanssa. Kehittynein markkinoilla saatavissa oleva versio on HTC Vive, mutta niiden käyttämiseen taas tarvitaan tehokas tietokone. HTC Viven lasien avulla on mahdollista liikkua sujuvasti virtuaalimaailmassa ja mukana tulevat käsiohjaimet mahdollistavat myös käsien käyttämisen liikkumisen lisäksi. Korkealaatuisiin laseihin kuuluvat myös Oculus Rift -lasit, joita yhtä lailla käytetään tietokoneen avulla. Nykyisessä versiossa ei ole saatavilla käsiohjaimia, mutta päivitettyyn versioon sellaiset lisätään. HTC Viven lasit maksavat noin 1 000 euroa ja Oculus Rift -lasit käsiohjaimineen noin 900 – 1 000 euroa. Samsungin Gear VR -lasit maksavat noin 150 euroa. Playstation toi markkinoille ovat VR-lasinsa, joiden hinta pyörii noin 600 eurossa. Näiden lasien käyttämiseen tarvitaan Playstation pelikonsoli.

Suurin osa VR-laseille tehdystä sisällöstä on pelejä, mutta uusia sovelluksia kehitetään jatkuvasti. Pelienkin osalta vielä haetaan sitä, mikä toimii virtuaalimaailmassa ja mikä taas ei. Google puolestaan on tuonut markkinoille Tilt Brush -sovelluksen, jonka avulla käyttäjä voi ”piirtää ilmaan”. Maalausjälki jää roikkumaan silmien eteen. Myös 360-videot yleistyvät koko ajan ja niitä voi kuka tahansa julkaista Facebookissa tai YouTubessa. Osa suurista uutismedioista on lähtenyt innokkaasti mukaan kokeilemaan VR:n mahdollisuuksia ja esimerkiksi The Guardian, The New York Times ja myös Yle ovat näyttäneet 360-virtuaalitodellisuusympäristöjä kriisialueilta. Sosiaalisia kokeita on tehty mm. antamalla kaupungilla ohikulkeville ihmisille VR-lasit kokeiluun ja niistä he ovat nähneet miltä Helsinki näyttäisi, jos sitä pommitettaisiin niin kuin sota-alueita. Virtuaalitodellisuus onkin mitä kätevin paikka kokeilla jotain sellaista, joka kiinnostaa mutta jota ei missään nimessä haluaisi kokea oikeassa elämässä tai pystyisi toteuttamaan meidän todellisuudessamme, kuten vaikka hyppääminen kadulta ylös talon katolle. Vaikka virtuaalitodellisuudella on selkeitä yhtymäkohtia esimerkiksi 3D-kokemuksen kanssa, on 3D-elokuvan katsominen passiivinen kokemus. Virtuaalitodellisuudessa liikkuminen tekee siitä aktiivisen, jännittävän ja täysin uuden tyyppisen kokemuksen. Tämä trendi tuskin väistyy aivan heti.