Tietotekniikan kehitys toi meille uusia fobioita

Varmaan jokainen on kuullut siitä, että nykymaailman sosiaalinen media ja muut tietotekniset saavutukset ovat muuttaneet elämäämme. Harva meistä on kuitenkin hyväksynyt tämän ajatuksen omalla kohdallaan ja välttää sen myöntämistä lohduttaen itseään suhteellisen säännöllisillä kuntosalireissuilla ja kapakkaristiretkillä – näin muka se reaalielämä tässä sujuu. Muutama fakta osoittaa kuitenkin sen, että olemme muuttumassa ympäröivän maailman mukana, ja se vaan on pakko hyväksyä. Lisäksi on hyvä tuntea vaarat ja tunnistaa ne ennen kuin ne ehtivät kasvaa oikeiksi fobioiksi tai muiksi vakituisiksi elämän kavereiksi.

Aivan Sairasta

Hypokondria on mielenterveyden häiriö, jota sairastava ihminen kuvittelee sairastavansa kaikkia tauteja, joista hän on saanut tietoa kirjoista tai jostain muualta. Varsinkin huutavat uutiset saivat aikoinaan ihmiset hypokondrian kohtauksiin, ja hypokondria onkin hyvin vakava häiriö: se liittyy usein myös muihin psyykkisiin sairauksiin ja potilas pelkää sairastumistaan koko ajan. Hän kuvittelee, että hän on saanut tartunnan tai on muuten sairas, ja sitä seuraa masennus, pelko, ahdistuminen ja muut ikävät oireet. Nykyajan mielenterveyden häiriöihin liitettiin myös Cyberchondria, joka on yksi hypokondrian alalajeista ja josta kärsivät ihmiset perustavat epäilynsä netistä saatuun tietoon. Jotkut asiantuntijat ovat kuitenkin korostaneet, että cyberchondriasta voi kärsiä sellainenkin ihminen, jolla ei ole koskaan havaittu hypokondrian oireita, mutta netin kautta hänelle on ehtinyt kehittyä cyberchondria. Hypokondriasta kärsivän potilaan oli aikaisemmin hyvin vaikeaa löytää tietoa erilaisista sairauksista ja taudeista, mutta netti avaa uusia ovia ja siinä se paniikkikohtaus on valmiina. Suhtaudummehan kriittisesti saamaamme tietoon ja luotammehan pelkästään lääkäreiden tekemiin diagnooseihin, vai mitä? Ja pysytään sekä fyysisesti että psyykkisesti terveinä.

Facebook-Masennus

Tällaista oireilua on havaittu ihmisillä, joille sosiaalisen median käyttö on erittäin tärkeä osa omaa elämää. Facebook-masennuksesta voi kärsiä jokainen meistä, mutta eniten sitä esiintyy nuorilla ammattilaisilla, joiden elämän polku on lähtenyt yhteiskunnan mielestä oikeaan suuntaan. Tällainen nuori henkilö näkee facebookissa – tai Instagramissa – menestyvien bloggaajien matkailupostauksia, ruokakuvia, perheen kanssa kuvattuja hetkiä, rohkeita videoita ja alkaa kuvitella, että tällaisten ihmisten elämä on paljon mielenkiintoisempaa kuin hänen omansa. Facebook- tai nykyään myös Instagram-masennuksen oireet voivat alkaa myös täysin vieraan ja kuuluisan ihmisen profiilin selailun seurauksena, kun tuntuu siltä, että oma elämä on jotenkin täysin harmaata tähän kirkkaaseen ja värikkääseen Instagram-onneen verrattuna. Facebook-masennukselle alttiita ihmisiä ovat ne, jotka käyttävät elämässään todella paljon sosiaalisia verkkoja ja enemmän sitä varten, että katsovat muiden elämää eivätkä julkaise postauksia omasta. Facebook-masennuksen aikana on hyvin tärkeää saada tukea läheisiltä ja viettää enemmän aikaa perheen ja ystävien kanssa. Luontovaellus auttaa myös erittäin hyvin.

Meidän sosiaalisen median käyttö on kyllä ehtinyt kasvaa jo melkein sairaaksi. Nuori yhteiskunta käyttää enemmän sosiaalista mediaa kuin reaalielämää, mutta samalla tajuaa, että tämähän ei ole nyt ihan tervettä. Näin markkinoille alkoikin ilmestyä erilaisia sovelluksia, jotka valvovat ihmisen käyttäytymistä ja hänen älylaitteiden käyttöä – ja tarvittaessa myös rajoittavat sitä. Android 9 Pie -versioon tällainen sovellus on jo sisäänrakennettu, mutta niille, joita Android-päivitys ei koske mitenkään, on olemassa esimerkiksi Digitox: ilmainen älypuhelimen käyttöä valvova ohjelma. Sen päänäytöltä näkyy älypuhelimen käytön kokonaisaika, tiedotteiden määrä ja näytön avausmäärä. Alempana näkyvät erilaiset sovellukset ja niiden käyttöaika, mikä onkin kätevää: jos aikaisemmin selitimme älypuhelimen käyttöämme työllä, tästä pystytään nyt näkemään, että listan kärjessä on joko facebook tai Instagram. Tilastoja näkyy maksimissaan seitsemältä päivältä, mutta sekin riittää. Kaikille sovelluksille voi asettaa aikarajoituksia, ja ohjelman tuottajan mielestä se auttaa ihmisiä elämään normaalia elämää eikä keskittyä sosiaaliseen mediaan liikaa. Katsotaan, miten meidän käy!