Tetriksen kehittäjä rakastaa pelien keksimistä

Tetriksen tuntevat varmasti kaikki ja huolimatta teknologian mukanaan tuomista mahdollisuuksista tuo yksinkertainen, mutta nerokkaan koukuttava palikoidenasettelupeli on säilyttänyt suosionsa. Alun perin Tetriksen kehitti 1984-1986 venäläinen tietokoneinsinööri Alexey Pajitnov. Vaikka hän ohjelmoi pelin, ei hän saanut siitä penniäkään itselleen seuraavaan kymmeneen vuoteen. Tuohon aikaan Venäjällä ei yksityishenkilö voinut julkaista tuon kaltaista materiaalia, vaan Pajitnov joutui antamaan oikeudet peliin valtiolle kymmeneksi vuodeksi. Maailmanlaajuinen hitti Tetriksestä tuli viimeistään silloin, kun Japanissa toimiva Bullet Proof Software löysi pelin ja sen arveltiin heti sopivan täydellisesti Nintendon tulevalle Game Boy -laitteelle. Yrityksen johtaja IP Rogers matkusti Venäjälle turistiviisumin turvin ja marssi koputtamaan valtion omistaman elektroniikkayrityksen ovea. Siellä oltiin hyvin yllättyneitä äkillisestä vierailusta, mutta kuin ihmeen kaupalla tapaaminen järjestyi. Tapaaminen kesti useita tunteja ja siihen osallistuivat Pajitnov sekä useita KGB:n upseereita, jotka hiillostivat vierailijaa tämän todellisista tarkoitusperistä, mutta suostuivat vihdoin kauppaan.

Nykyään Tetris ja Game Boy kuuluvatkin ihmisten mielissä erottamattomasti yhteen. Nintendo suhtautui aluksi epäilevästi Tetriksen lisäämiseen Game Boyhin. Rogers kävi tiukkoja väittelyitä Nintendon perustajan Minoru Arakawan kanssa asiasta, sillä Arakawa suunnitteli sisällyttävänsä Game Boyhin ainoastaan Mario-pelin. Rogers totesi, että Marion avulla saadaan kaikki pikkupojat pelaamaan Game Boyta, mutta lisäämällä Tetris kaikki haluavat pelata sitä. Loppujen lopuksi Arakawa myöntyi ja oli myöhemmin varmasti tyytyväinen päätökseensä – peliä myytiin saman tien yli 35 miljoonaa kappaletta. Pajitnov kertoo kehittäneensä Tetriksen näyttääkseen ihmisille, että tietokoneita voi käyttää muuhunkin kuin työasioiden hoitamiseen. Sitä kautta hän halusi saada ihmiset suhtautumaan tietokoneisiin myönteisemmin ja näkemään ne positiivisena asiana. Hän korostaa, että tämä oli Tetriksen tärkeä tehtävä tuohon aikaan. Bullet Proof Softwaren Rogers rakastui peliin heti kun pääsi ensimmäisen kerran sitä kokeilemaan, mutta huomasi myös että se etenee melko hitaasti ensimmäisiltä tasoilta ylöspäin. Hän pelkäsi, että tämä saattaisi kyllästyttää osaa pelaajista. Rogers ehdotti, että pelissä voisi saada bonuksia ja edetä nopeammin, jos onnistuisi poistamaan kaksi tai kolme riviä samanaikaisesti. Tästä tulikin pelin varsin suosittu ominaisuus.

Tetris on ollut osana yli 30 tieteellisessä tutkimuksessa vuosien varrella. Vuonna 1992 yksi tutkimuksista todisti, että Tetriksen pelaaminen auttaa aivoja toimimaan tehokkaammin. Vuonna 2008 professori Emily Holmes ehdotti, että pelin avulla voitaisiin hoitaa potilaita jotka kärsivät trauman aiheuttamasta stressistä. Viime vuonna McGill-yliopiston tutkimusyksikkö totesi, että peli voisi olla tehokas tapa hoitaa aikuisia, joilla on katseenkohdistamisessa ongelmia. New Yorkin modernin taiteen museossa on täysin pelattava ja toimiva versio vuoden 1984 Tetriksestä ja se on erittäin suosittu kohde museossa. Pelissä käytettävä, erittäin tunnistettava musiikki on itseasiassa yli sata vuotta vanha. Kyseessä on 1800-luvulta peräisin oleva venäläinen kansanlaulu ”Korobeiniki”. Pajitnov on kertonut saaneensa inspiraation Tetrikseen lapsena rakastamistaan palapeleistä ja pentominoista.

 

Pajitnovin ajatellaan helposti olleen ns. yhden hitin ihme, sillä hänet tunnetaan tietenkin pääasiassa työstään Tetriksen parissa. Hän on kuitenkin jatkanut aktiivisesti tietokoneinsinöörin uraansa ja teki mm. Tetrikselle kolmiulotteisen jatko-osan Welltrisin, jossa pelaaja näkee pelinäkymän ylhäältä käsin. Vuonna 2012 Pajitnov keksi ja suunnitteli  Hexic-pelin, joka tuli osaksi jokaista Xbox 360 Premium -pakettia. Hänen viimeisin tuotoksensa on Marbly, joka on käytettävissä iOS-laitteilla. Hän kertoo suunnittelevansa pelejä ensisijaisesti omaksi ilokseen ja nauttivansa suuresti niiden tekemisestä. Pajitnov sanoo olevansa ylpeä kaikista peleistään ja huomattavasta varallisuudestaan huolimatta aikoo jatkaa pelisuunnittelun parissa.