Tallaako apple väärää polkua? 2

No niin. Edellisessä kirjoituksessa kävin kuumana Applen esittämistä uutuuksista, mutta kaikki uutuudet eivät kuitenkaan samaan kirjoitushetkeen mahtuneet, joten tässä tulee viimeinen Applen vasta esitetyistä palveluista ja vähän tietoa siitä. Tulee myös oman mielipiteen jauhamista lopussa.

Apple Card

Tämä uutuus esitettiin viimeisenä. Apple siis lähtee nyt tekemään luottokortteja Apple Pay -palvelun rinnalle. Yhteistyökumppaneiksi omenamerkki sai houkuteltua Goldman Sachs -sijoituspankin ja Mastercardin, mutta korostaa jo tässä vaiheessa, että käyttäjien edellytetään edelleen suosivan Apple Pay -ominaisuutta. Luottokortin on taas hyvä löytyä lompakosta, kun joissakin paikoissa Apple Pay ei syystä tai toisesta käy. Kortteja toimitetaan kahtena vaihtoehtona: virtuaalisena ja fyysisenä, ja fyysinen tulee olemaan Applen tapaan hieno titaanipala. Siitä ei tule tuttuun tapaan ilmenemään kortin tietoja kuten kortin numeroa, voimassaoloaikaa eikä CVC-koodia, vaan kaikki nämä tiedot tullaan integroimaan käyttäjän laitteeseen. Kortilla ei tule olemaan PayPass-tekniikkaakaan ja tämäkin johtuu turvallisuussyistä.

Virtuaalikortilla päästään maksamaan kaikilla kassoilla, jotka tukevat Apple Pay -ominaisuutta, ja virtuaalikortti tulee löytymään käyttäjän Apple Wallet -sovelluksesta. Samasta paikasta löytyy sitten maksutilastoja: sovellus tulee jakamaan kaikki menot eri kategorioihin, joten käyttäjä pystyy aina seuraamaan, mihin on mennyt eniten rahaa – ruokaan, bensaan, huviin ja niin edelleen. Luoton hinnaksi muodostuu Bloombergin ennusteen mukaan 13,24% – 24,24 %. Vertailutietoa: vuoden 2018 neljännessä kvartaalissa Yhdysvalloissa myönnettyjen luottojen hintakeskiarvo on ollut 14,73%. Kortteja ruvetaan jakamaan käyttäjille tämän vuoden kesällä, ja käyttäjille tullaan maksamaan cashback-prosentteja eli bonusrahaa 2-3 prosenttia ostosten tekopaikasta riippuen. Kolmen prosentin etu on voimassa ainoastaan Apple-kaupoissa tehdyistä ostoksista.

Kaikesta maksutiedon analyysistä riippumatta Apple lupaa, että kaikki käyttäjän tekemät ostokset tulevat pysymään salaisina eivätkä Apple ja sen yhteistyökumppanit tule siis jakamaan tällaista tietoa eteenpäin markkinointiin tai yhteistyökumppaneille. Todellisuudessahan tästä ei voida tietää eikä luvata yhtään mitään, sillä Apple ei kuulu avoimen lähdekoodin periaatteita noudattavien yritysten piiriin emmekä siis voi tarkistaa yhtään sen lupausta.

Tylsää Talousasiaa

Apple on siis tänä vuonna keskittynyt enemmän palveluihin kuin laitteisiin, mikä onkin ihan loogista: laitteiden myynnistä muodostuu noin kaksi kolmasosaa Applen tuloista, ja tästä riippuvuudesta on tarkoitus päästä eroon nykyisessä nopeasti kehittyvässä maailmassa. Palveluiden avulla Applen johto toivoo saada lisää tuloja, ja Timothy Cookilla onkin ollut kovia odotuksia tapahtuneelle tilaisuudelle, mutta… mutta ne eivät vaan toimineet. Apple TV+ vaikutti käyttäjien mielestä tylsältä, Apple News+ ei pysty tyydyttämään käyttäjien tietotarpeita sen takia, että Apple ei osannut laatia sopimuksia Yhdysvaltojen tärkeimpien sanomatalojen kanssa; Apple Arcade yrittää houkutella ihmiset tuhlaamaan aikaa turhaan ja Apple Card ei tarjoa mitään perinteisistä pankkiratkaisuista poikkeavaa. Ei siis ole mikään ihme, että Applen osakkeiden hinta laski heti tilaisuuden jälkeen.

Oman Mielipiteen Jauhamista

Tässä tulee se luvattu osio. Yhteiskunta on kehittymässä koko ajan, ja käyttäjät oppivat suhtautumaan asioihin kriittisemmällä otteella kuin aikaisemmin. Applen uutuudet tuntuvat puolestaan tätä ilmiötä häiritsevältä tekijältä ja vetävät ihmisiä takaisin menneisyyteen, jossa kuluttajat olivat valmiita syömään kaikkea tarjottua. Omasta mielestäni Applen tulisi keskittyä enemmän uusiin palveluihin eikä olemassa olevien matkimiseen liimalla niihin omenamerkki. Siis ihan vakavasti: mitä merkittävää ja uutta Apple on saanut markkinoille viimeisten vuosien aikana? Sitä minäkin. Palvelut ja laitteet maksavat jumalattomasti, ja käyttäjä saa sillä hinnalla samanlaisia tai jopa huonompia palveluita kuin saa ilmaiseksikin, mutta omenamerkillä varustettuja. Ensin tehtiin töitä brändin eteen, sitten brändi teki töitä tiimin eteen, mutta tällainen ilmiö ei ole koskaan jatkuvaa, vaan brändin ylläpitämisestä täytyy myös huolehtia ja kunnolla.