Ruutuaika aikuisille – raja-arvojen asettaminen itsellesi – osa 2

Koska olen aikuinen, jolla on pääsy teknologiaan, olen vastuussa siitä, kuinka paljon aikaa käytän eri toimintojen tekemiseen näytön edessä. Minun täytyy kertoa itselleni, että kytken tietokoneen pois päältä klo 9.30, vaikka tämä tosi asiassa valitettavasti harvoin toteutuukin. Minä olen kuitenkin se, jonka on päätettävä, katsonko vai enkö katso vielä yhtä jaksoa lempisarjastani, vaikka Netflix koettaa saada sinut pysymään ruudun ääressä automaattisesti seuraavan jakson käynnistämisen tempullaan. Minun on oltava aikuinen ja joskus se on todella vaikeaa.

Ruutuaika aikuisille – raja-arvojen asettaminen itsellesi – osa 2

Pitäisikö sisäinen vanhempasi rajoittaa sisäisen lapsesi ruutuaikaa?

Joskus olen liian uupunut taistelemaan sisäistä lastani ruutuajasta tai harrastaa parempia vapaa-ajan aktiviteettejä, joten annan lapsen voittaa. Ja kuten tiedätte, lapset eivät yleensä halua, mikä olisi heidän hyväkseen. Toisaalta joskus olen liian kriittinen sisäisen lapseni suhteen ja haukun hänen halua katsella televisiota tai pelata peliä. Sanon, että hän on laiska, tuottamaton. Ja jos huudan hänelle, hän haluaa entistä enemmän sulkea aikuisen minäni pois ja jäämme jumiin tähän valtataisteluun. Minun sisäinen aikuiseni on ankara, koska hän pelkää, että tekee huonoa työtä ja siksi haluaa hallita entistä enemmän. En voi kertoa, miten sinun tulisi kasvattaa lapsesi, oli se sitten sisäinen tai ulkoinen. Minulle on ollut hyödyksi lisätä tietoista tietoisuutta päätöksenteko prosessiin ja toimiimme. Kun kuuntelet mieltäsi ja kehoasi, sinulla on mahdollisuus huomata, mitä ne kertovat, mikäli he tarvitsevat jotakin erilaista. Voit tuntea milloin on oikea hetki sinulle viettää päivä sisällä katsoen sarjoja tai pelaten videopelejä. Kehität joustavuutta mennä virran mukana ja asettautua uudelleen kun olosuhteet muuttuvat, kuten silloin, kun olet flunssassa.

Pitäisikö sisäinen vanhempasi rajoittaa sisäisen lapsesi ruutuaikaa?

Tiedustelu

Miten sitten tuoda tämä “tietoinen tietoisuus” ruutuaikaan? Harm Reduction -hoidossa tavoitteena on vähentää haittaa. Terapia tunnustaa, että ihmiset koukuttuvat asioihin tietyistä syistä ja että muutos tapahtuu, kun haitat ylittävät hyödyt. Jos saat enemmän positiivisia asioista siitä kuin negatiivisia, ei oikeastaan ole syytä muuttua, paitsi kuin joku ulkopuolinen joka sanoo, että sinun pitäisi. Mutta koska toimimme usein enemmän kuin ajattelemme sitä, emme yleensä ymmärrä tai tiedä mitkä nämä haitat ja hyödyt ovat. Näiden kartoittaminen on yksi ensimmäisistä askeleista
ymmärtää, mitä, jos mitään, haluamme muuttaa. Harm Reduction -hoidossa tätä kutsutaan päätöksentekotasapainoksi. Tässä on kysymykset, jotka sinun tulisi kysyä itseltäsi. Kirjoita vastaukset paperille. Otetaan esimerkkinä mobiilipelit, mutta voit vaihtaa aiheen omien tarpeittesi mukaiseksi. 1. Asiat, joista pidän mobiilipelitottumuksissani. 2. Asiat, joista en pidä mobiilipelitottumuksissani. 3. Asiat, jotka menettäisin jos muuttaisin mobiilipelitottumuksiani. 4. Asiat, joista hyötyisin jos muuttaisin mobiilipelitottumuksiani. Tavoitteena on laatia mahdollisimman kattava luettelo kaikista tavoista, joilla nykyinen suhde “huumeeseesi”, tässä tapauksessa, tietokoneen, puhelimen, television tai tabletin edessä oleva aika toimii sinulle, ja kaikki, joilla se ei toimi. Tämä luettelo voi auttaa sinua tietoisesti päättämään, haluatko asettaa rajoituksia haittojen vähentämiseksi tai jos haluat säilyttää asiat sellaisina kuin ne ovat. Jos menen yhden ruutuajan osa-alueeseen täsmällisesti, kuten esimerkiksi sudoku mobiilipeliin, voisin sanoa, että pidän tyytyväisyyden tunteesta, jonka saan, kun ratkaisen pelin. En pidä siitä, että se imee minut mukaansa täysin, enkä saa muita asioita tehtyä, joita haluaisin saada aikaiseksi. Jos muuttaisin sitä, kuinka paljon aikaa käytän pelaamiseen, saattaisin menettää tyytyväisyyden tunteen, jonka saan pelaamisesta. Jos muutan sitä, kuinka paljon aikaa käytän pelaamiseen, saisin enemmän aikaa tehdä muita asioita, joita haluaisin tehdä, kuten päästä paremmin kirjaani kiinni tai muihin aktiviteetteihin, jotka saa minut tuntemaan hyvältä.

Tiedustelu

Kokeile sitä! Yritä tarkentaa johonkin tiettyyn, joka on häirinnyt sinua. Se voisi olla lähes mitä tahansa. Tavoitteena saada tietoisuutta käyttäytymisistämme, ajatuksistamme ja tunteistamme, eikä antaa itsellemme enemmän materiaalia, jolla syyllistää itseämme. Ihanteellisessa maailmassa lähestyisimme itseämme myötätunnolla ja uteliaisuudella, rajoilla ja yhteydellä. Kuten rakastava vanhempi. Kun olemme uteliaita, meillä on vaihtoehto, vaikka tuntuu, että näytöllä on kaikki valta.