Hakukoneiden viidakossa 2

Aikaisemmassa postauksessa oli puhetta erilaisista hakukoneista ja vähän niiden vertailua Googleen sekä pohdintaa siitä, mitä piirteitä on jokaisella niistä – siis sellaisia, jotka tekevät nämä hakukoneet Googlea paremmaksi. Tässä tulee olemaan puhetta jo enemmän käyttötarkoituksiin räätälöidyistä hakukoneista eikä niiden yksityisyyden suojasta tai hakutekniikasta, ja onneksi nykyajan netissä on saatavilla ratkaisuja erikoisempiinkin tarpeisiin.

Pipl

Syystä tai toisesta, välillä joudumme etsimään tietoa henkilöistä. Suomessa tämä ilmiö ei ole kovin suosittu, mutta monessa muussa maassa esimerkiksi HR-asiantuntijat hakevat tietoa potentiaalisista yrityksen työtekijöistä juuri tämän palvelun kautta. Tämä on tietysti ikävää, mutta Pipl-haulla voi löytää myös itseään koskevat tiedot ja salata tai poistaa netistä kokonaan ne, jotka eivät tunnu sopivilta julkisiksi. Pipl-hakukoneen luojat kertovat, että heidän henkilöetsintään keskittyneet algoritmit etsivät henkilötietoja paremmin kuin tavalliset hakukoneet. Tietojen lähteinä käytetään sosiaaliverkkoja, kommentteja, osakaslistoja ja jopa oikeuspäätöksiä. Yhdysvalloissa tämä palvelu toimii paljon paremmin kuin Euroopan maissa, joten Yhdysvaltoihin muuttaessa kannattaa olla erittäin tarkkana siitä, mitä tietoja nettiin laittaa.

FindSounds

Tämä on erittäin kapeaan alaan erikoistunut hakukone, josta on apua monelle video- ja äänialan ammattilaiselle. Se etsii avoimista lähteistä erilaisia ääniä ja haussa voidaan etsiä jopa sellaisia ääniä kuten kodin, luonnon, autojen ja ihmisten meluja. Englannin kielellä haku onnistuu parhaiten. Hakutuloksissa on pelkkiä ääniä eikä mitään muuta. Asetuksissa voidaan rajata haun tuloksia haluttuun laatuun ja tiedostomuotoon, ja kaikki hakutuloksissa ilmestyvät äänet ovat heti ladattavissa. Tämä on sikäli hyödyllinen palvelu, että jos vaikka nyt heti tarvitaan muskettilaukaisun ääntä, mahlatikan koputuksia tai Homer Simpsonin huutoa, se onnistuu helposti juuri FindSounds-hakukoneen avulla. Lisäksi siellä toimii haku mallin mukaan, eli jos oma ääniraita on muuten sopiva, mutta sen laatu ei syystä tai toisesta kelpaa, FindSound voi auttaa tässäkin haasteessa löytämällä sopivan laadun ääniraita.

Wolfram|Alpha

Wolfram|Alpha on sekä haku- että laskentakone. Sen sijaan, että hakukone antaisi linkkejä joihinkin artikkeleihin, se antaa valmiita vastauksia käyttäjän kysymyksiin. Esimerkiksi jos hakukenttään laitetaan ”Helsingin ja Turun asukasluvun vertailu”, Wolfram|Alpha tuo näytölle valmiita taulukoita ja diagrammeja. Tämä palvelu sopii muita paremmin faktojen etsimiseen: se siis hakee netistä tietoa, systematisoi sitä ja antaa käyttäjälle selkeän loppukuvan. Eniten sitä käytetään tiedettä, kulttuuria ja erilaisia huveja koskevissa hauissa. Jos Wolfram|Alpha pitää jo sisällään valmiin vastauksen, joka on aikoinaan tehty toisen käyttäjän haun pohjalta, se tulee näyttämään sen, mutta jos ei, se tulee etsimään ja löytää. Wolfram|Alpha-hakukoneen paras puoli onkin se, että käyttäjä näkee vain tarpeellista tietoa eikä mitään muuta. Tällainen hakutyökalu sopii hyvin opiskelijoille, analyytikoille, toimittajille ja tieteen ihmisille. Tällä hetkellä palvelu ei pysty käsittelemään ihan kaikkia hakuja, mutta se kehittyy ajan myötä ja jossain vaiheessa tulee toimimaan ainutlaatuisena faktatietokantana.

Vielä kaksi hakukonetta, jotka haluaisin tässä viimeisinä mainita, ovat Dogpile ja BoardReader. Dogpile on useamman hakukoneen yhdistelmä, ja kun tiedon löytäminen Googlesta tuntuu vaikealta, ei ole mikään pakko lähteä kokeilemaan kaikkia muita hakukoneita vaan riittää kun etsii Dogpilen avulla: se tuo vähemmän mainoksia näytölle ja näyttää hakutuloksissa parhaat hakutulokset kaikista käyttämistään hakukoneista. BoardReader on puolestaan tekstinhakujärjestelmä, joka rajoittuu sosiaaliseen mediaan. Erilaisten suodattimien avulla haku voidaan rajata kommentteihin, postauksiin, artikkeleihin, julkaisukieleen, päivämäärään ja niin edelleen. BoardReader onkin oiva työkalu erilaisille PR- ja media-alan asiantuntijoille, joille on tärkeää tietää käyttäjien mielipide tietystä palvelusta, tavarasta tai uutisesta.